NYHETER 2022-08-18 KL. 10:45

Polisen i Täby vägrade ta emot anmälan – Rolf hänvisades till Solna

Av Daniel Bergholm

Polisen i Täby vägrade ta emot anmälan – Rolf hänvisades till Solna
NOBBAD. Rolf Ohlsson ville anmäla ett fakturabedrägeri men blev nekad hjälp på Täby polisstation och uppmanades i stället att åka till Solna. Foto: Joakim Lindeborg

När Vallentunabon Rolf Ohlsson fick en bluffaktura från Finland skickat till sig tog han sig till Täby polisstation för att få hjälp att göra en anmälan.

Men på plats fick han nobben och i stället hänvisades han till att åka till Solna för att kunna få hjälp där. Anledningen är att Täby polisstation numera bara tar emot passärenden.

– Jag tycker det är absurt att det inte finns någon möjlighet att få lämna fakturan eller få någon hjälp, säger Rolf Ohlsson.

Beslutet att åka in till Täby polisstation kom efter ett antal försök på annat håll. Först satt han i 40 minuters telefonkö under tisdagen innan samtalet bröts och under onsdagen hamnade han i telefonkö till Täbys poliskontor och fick vänta i två timmar innan han till slut gav upp.

– Till slut tänkte jag att: “det här går inte” och valde på torsdagen vid 11-tiden att åka in, men där fanns det ingen hjälp att få, säger han.

Bakgrunden är att Rolf enligt honom själv fått en bluffaktura från Finland där beloppet bland annat ändrats från 800 kronor till 800 euro. Det gick inte heller att få tag i en mejladress till företaget som skickat fakturan, trots att det finns systerbolag i Sverige.

– Det var en bluff rakt igenom och för ordningens skull ville jag bestrida den men det fanns tydligen inte möjlighet att hjälpa till med något annat än pass, vilket jag tycker är helt sjukt, säger Rolf Olsson.

Fokuserar på pass
Enligt Anna Ohlsson, chef för polisområde Södra Roslagen, är bakgrunden till hanteringen av Rolf Ohlssons bluffaktura att efter pandemin har region Stockholm valt att fokusera på passtillverkning och utlämning av resehandlingar och då det är resursbrist har man behövt omfördela personalen och gjort den mer centraliserad.

– För att följa servicestrategin så är det nu Solna som blivit den polisstation dit man kan åka för att göra fysiska anmälningar. Utöver det går den ut på att bli en mer digitaliserad verksamhet, säger hon.


Anna Ohlsson, chef för polisområde Södra Roslagen. Foto: Pressbild


För att kunna göra en anmälan av exempelvis fakturabedrägerier så är det på telefon som är det mest tillgängliga sättet då det är öppet dygnet runt vilket gör att man som medborgare slipper åka till Solna (eller Norrtälje).
– Men skulle det vara så att det är ett brott som precis hänt eller att det är av allvarlig karaktär finns möjligheten att göra anmälan i Täby, men inte bedrägerier som skett för flera dagar sedan.

Gällande att Rolf Ohlsson fick vänta i två timmar för att komma fram till Täby polisstation ser hon inte som något större bekymmer.

– Väntetid i telefon är inget ovanligt och det är så det ser ut på många av myndigheterna. Jag förstår att har man bott i Vallentuna länge och vet att det finns en station i Täby, då åker man dit. Vissa medborgare kommer inte vara nöjda med att vi går mot en mer digital kontakt, men det är den strategin som ligger.

"Jävligt konstigt"
Jerri Bergström (S) Oppositionsråd:
– Det låter jävligt konstigt, jag menar, om jag vill göra en polisanmälan och har en polis framför mig, då måste polisen ta emot anmälan. Att inte kunna göra en anmälan är inte helt enligt regelverket vad jag tror. Att man skickas till Solna finner jag väldigt underligt.

Vad tänker du om polisens servicestrategi gällande ökad centralisering?
– Någonstans får de ta och kamma till sig, annars kan vi sätta alla i Torpshammar som är väldigt centralt, mitt i Sverige. Täby är huvudorten för lokalpolisområdet, att då inte kunna ta emot en lokal polisanmälan, det är under all kritik. Om den bara är till för att fixa pass, då är det inte en polisstation och då kan man undra varför man har polisen där?

"Hål i huvudet"
Parisa Liljestrand (M) Kommunalråd:
– Det här är under all kritik, Vallentunaborna förtjänar samma närhet till polisen som andra och att ytterligare försvåra för medborgarna här att anmäla brott är fullständigt hål i huvudet. Det är väl ändå deras huvudsakliga uppgift. Sedan hade det varit trevligt om det åtminstonde meddelat kommunen om ett sådant här beslut så att vi kunnat få en chans att yttra oss.

Hur kommer ni gå vidare med detta?
– Vi kommer att begära ett möte med polisen, dels för att höra vad de har grundat beslutet på, men också påtala hur embarmligt dålig kommunikationen varit. Om man från polisen vill ha ett samarbete med kommunen, då bygger det på god kommunikation och det här är raka motsatsen.

Daniel Bergholm
daniel@vallentunanya.se