I september beslutade Region Stockholm hur Roslagsbanan ska dras till Stockholms city via Odenplan. Då försvinner Östra station som idag är slutstation för tåget.
– Jag förstår inte hur man har kunnat fatta det här beslutet. Det är ju flera tusen människor som jobbar omkring Tekniska högskolan med omnejd och nu skickar man alla dessa till Odenplan och så måste de ta sig tillbaka till Östra, säger Johan Hasslöf, som bor i centrala Vallentuna.
Han säger att han inte förstår samhällsnyttan med att dra banan in till Odenplan och T-centralen. Han är också orolig för att kostnaderna kommer att skena i väg och att de i slutänden kommer att landa på skattebetalarna.
– Runt 5 miljarder kommer det kosta att dra Roslagsbanan till city. Men vem är ansvarig för att det inte blir 10 eller 15 miljarder, frågar Johan Hasslöf retoriskt och tillägger:
– Jag känner ingen som är positiv till detta, att Östra station ska försvinna. Min önskan är att man river upp beslutet. Gör om och gör rätt.
Röda linjen full
Johan Skog, (M), är kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna. Han säger att det beslut som trafiknämnden i Region Stockholm tog i september om att bygga ut Roslagsbanan via Odenplan till T-centralen är nödvändigt.
NY DESTINATION. Efter 2032 är det tänkt att slustationen ska bli Odenplan istället för Stockholm Östra. Foto/Arkiv: Roffe Andersson
– Innan jag blev kommunstyrelsens ordförande pendlade jag dagligen in till Stockholm och det var alltid kaos i t-banan och proppfullt med människor som skulle med Röda linjen. Den har nått sin kapacitet.
Regionens beslut att dra Roslagsbanan till city är också en del av Sverigeförhandlingen, där Vallentuna, Täby och Österåker har lovat att bygga fler stationsnära bostäder, mot att staten och regionen är med och bekostar dragningen till city.
– Vi blir fler och fler invånare i Norrort. När bostäder byggs tas också en avgift ut för byggrätter, från byggföretagen, för att återfinansiera projektet så att det ska vara kostnadsneutralt, berättar Johan Skog.
Med andra ord är tanken att utbyggnaden av Roslagsbanan till city, som i dag beräknas kosta 6,5 miljarder, inte ska belasta skattebetalarna. Målet är att trafiken på den nya sträckningen ska starta år 2038.
Bygger för utökat resande
Enligt Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL, har regionen undersökt hur prognoserna för resandet ser ut år 2050 och det är för detta resande man bygger ut Roslagsbanan.
– Ett scenario där Roslagsbanan till city inte skulle ha genomförts, visar att av 5 400 resenärer som stiger av vid Östra station under förmiddagens maxtimme, så reser de flesta resenärerna vidare med tunnelbana och buss, 60 respektive 35 procent, medan en betydligt mindre del, fem procent ska till närområdet, berättar Natalie Nordenswan.
KRITISK. Vallentunabon Johan Hasslöf tycker att det vore bättre att förlänga Roslagsbanan till Arlanda istället för till Odenplan. Foto: Roffe Andersson
Antal påstigande på Östra station under samma maxtimme är 2 400 personer och av dem är cirka fem procent från närområdet, medan övriga åkt buss eller tunnelbana.
Från SL:s håll planerar man också för att dem som idag stiger av vid Östra station med tåget, i framtiden kan byta till tunnelbana eller buss vid station Universitetet, berättar Natalie Nordenswan.
Roslagsbanan till Arlanda
Sedan länge driver Stockholm nordost, som är ett politiskt samarbete mellan de sex kommunerna Vallentuna, Täby, Österåker, Vaxholm, Danderyd och Norrtälje, att Roslagsbanan också ska dras till Arlanda.
Johan Skog, (M), kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna berättar att han nyligen testat att åka kommunalt från Arlanda och hem till centrala Vallentuna.
– Det tog mig en timme och 45 minuter, så det är därför som de flesta väljer att ta bilen. Arlanda är framför allt en jättestor arbetsplats och det skulle bli mycket mer attraktivt att jobba där och bo här om det i stället gick att ta tåget. Om Roslagsbanan drogs till Arlanda skulle det ta 20 minuter att åka från Vallentuna centrum, berättar Johan Skog.
Kommuninvånaren Johan Hasslöf önskar också att se en dragning av Roslagsbanan till Arlanda.
– Det skulle innebära en ökad attraktionskraft för både Täby och Vallentuna, säger han.
På SL finns dock inga planer på en framtida dragning av banan till Arlanda.
– I dagsläget pågår ingen planering inom regionen för att dra Roslagsbanan vidare till Arlanda, säger presskommunikatör Natalie Nordenswan.