Tillhör du dem som somnat på sista kvällståget och vaknat vid ändstationen? Eller hoppat på tåget som går till Näsbypark i tron på att det var tåget till Lindholmen? Då är du inte ensam. Allt kan hända på ett tåg, speciellt på Roslagsbanan.
Vi har fått en del dråpliga historier berättade för oss om episoder på Roslagsbanan. Bland annat om en katt som irrat sig ombord, dragspelande tiggare som vägrat sluta spela samt en älg - som inte ville lämna spåret trots tutande. När lokföraren tände strålkastaren lunkade älgen bara på medan tåget fick ligga bakom i långsam fart. Efter ett bra tag när föraren släckte strålkastaren tröttnade älgen och vek av från spåret.
Passagerare har berättat om de tidigare tågen där folk svimmade av värmeslag under varma sommardagar. Andra har fått hoppa ner i meterhög snö och gått längs spåret till närmsta station och ersättningsbuss när ett tåg gick sönder.
Olika anekdoter
En av våra läsare hann, efter en rask språngmarsch från tunnelbanan, ombord på tåget till Vallentuna. När man har sprungit blir man oftast törstig, således tar han upp sin oöppnade Loka citron ur väskan men innan han hinner få av korken exploderade det kolsyrade innehållet över passagerarna mitt emot. Vad kunde han göra? Han skämdes och bad om ursäkt. Därefter klev han av vid Universitetet, för att ta nästa tåg.
SÖNDAGSNÖJE. Olle Tillberg och Gert Ekström brukar åka veterantåg tillsammans. När de fotades i augusti förra året dukade de upp picknick på perrongen. Foto/Arkiv: Victoria Sid
Skådespelaren Johannes Brost berättade skämtsamt i en intervju att han fick lov att flytta från Täby in till stan - för det blev för dyrt med alla taxiresor från Österskär till Täby. Detta eftersom han oftast somnade på sista tåget.
Lotta Lång började som konduktör innan hon blev förare. Under sin tid på Roslagsbanan fick hon både se och höra en hel del.
– Det var ganska roligt att väcka sovande passagerare med att ropa ut Malmö högt och tydligt. De vaknade ganska kvickt, säger Lotta och drar sig till minnes att de äldre förarna brukade skojade ganska friskt med de nya konduktörerna och passagerarna.
RB-ARBETARE. Under 1990-talet arbetade Lotta Lång, från Vallentuna, på Roslagsbanan, Först som konduktör och senare som förare. Foto: Privat
– En förare satte på sig mörka glasögon och gick med vit käpp längs perrongen för att leta efter sitt tåg. En annan bad nya konduktörer om hjälp med att ha koll på signalerna under färd eftersom han var färgblind. Tack och lov var det inte så, säger Lotta och berättar att de flesta passagerarna har varit trevliga.
Det fanns ju också en och annan surkart.
– En resenär gnällde på allt och inget. När han frågade mig om man som konduktör får se ut hur som helst, kunde jag inte låta bli att svara – Javisst det är bara att söka.
Märkligt kvarglömt
Det konstigaste Lotta hittat bland kvarglömda saker var en lösgom och en portfölj med hemligstämplade dokument.
Erik Bröms arbetar på Roslagsbanan sedan år 2006. Idag kör han alla tre linjer; Näsbyparklinjen som är den kortaste och lugnaste linjen. Kårstalinjen med fina sträckor med långt mellan stoppen samt Österskärslinjen, som han anser vara bäst på vintern när snön ligger över alla träden i skogen mellan Rydbo och Täljö. Innan han blev förare var han konduktör.
KUL MINNEN. Tidigare åkersbergabon, Erik Bröms, har under sina snart 19 år på Roslagsbanan varit med om många roliga och ibland lite dråpliga händelser ombord på tågen. Foto: Privat
– Det var rätt kul jobb. Jag gillade kontakten med resenärerna, säger Erik och berättar om udda och överförfriskade resenärer.
Bland annat tre festglada tjejer på Österskärslinjen som tyckte att det var kul att genera en ung konduktör på nyårsaftonsnatten. Unisont lyfte de på tröjorna och visade brösten.
– Sedan hade vi en man med korta längdhopparshorts och kavaj som gjorde armhävningar och situps på golvet samt pull-ups med hatthyllorna, säger Erik.
Bland kvarglömda saker ombord hittade han en gång en Hagströmgitarr.
– Jag var mest överraskad över hur någon kunde glömma bort en sådan dyrgrip. Några minuter innan avgång kom dock ägaren tillbaka. Han såg lite svettig ut, säger Erik och gör sig klar för avgång.
I dag är det mest ryggsäckar, paraplyer, mobiltelefoner, hörlurar, datorer, plånböcker och kläder som passagerarna glömmer. Bland udda kvarglömda saker finns cyklar, barnvagnar och skidor.
1918. Lars-Henrik Larsson visar i sin sista tur som lokförare upp det gamla tåget som byggdes år 1918 och var i drift ända fram till 1991. Tåget är fint bevarat och veterantågsföreningen håller det i skick. Foto/Arkiv: Victoria Sid