Nytt arbetssätt ska hjälpa elever genom viruskaoset

Nytt arbetssätt ska hjälpa elever genom viruskaoset

LÖSNINGSORIENTERAD. Rektor Johan Klintberg ser möjligheter med nya lösningar för pluggandet.
Foto: UFFE LINDEBORG

I förra veckan skickades eleverna hem från Vallentuna gymnasium, på rekommendation från regeringen.

Det medför att rektor Johan Klintberg och lärarna snabbt måste anpassa sina rutiner till ett digitalt arbetssätt.

Beslutet om att skolorna skulle stängas kom inte helt oväntat.
–Vi har naturligtvis följt utvecklingen och vad myndigheterna och de styrande i landet har sagt. Jag brukar säga att jag är rektor och inte expert på smittor och hälsorisker utan det överlåter jag till andra, så vi har följt alla de direktiv och råd som har kommit.
–Kommunledningen har fördelat ut olika arbetsuppgifter utifrån vad som händer där just region Stockholm har varit mer speciellt än övriga Sverige.
Dagarna innan stängningen har färre elever än vanligt vistats i gymnasiet. Elever med symptom har fått gå hem, fler har varit sjukanmälda och det har funnits oro för smitta. På bara någon dag har man arbetat fram ett alternativ för att kunna hålla igång undervisningen. Rektorn berättar om ett digitalt undervisningssätt som ska följas tills vidare.

Testa nya möjligheter
–Det allra viktigaste är att hålla igång utbildningen för eleverna och att de kan följa undervisningsplanen och nu satsar vi stenhårt på att få till en plattform för digital undervisning.

–Det är otroligt spännande för det är positiv stämning bland lärarna för att alla vill lära sig något nytt och testa nya möjligheter. Naturligtvis kommer massa farhågor om vad som kan hända på måndag, men vi får försöka förebygga det och samla in det kontinuerligt så att vi kan hitta lösningar, berättar Johan och fortsätter.
–Vi hade lite olika idéer på vilka digitala lösningar vi kunde använda oss av och varit i kontakt med kommunens centrala IT. Vi har nu tagit fram och testat en plattform som vi tror kan funka. Vi har en Microsoft-miljö hos oss, det är en del grundarbete som behöver ske först och vi behöver se till så att det är enkelt för eleverna och sen får vi bygga vidare på det allteftersom.

Tomteverkstad
–Det har varit roligt att se lärare som verkligen vill bidra och hjälpa till med idéer. Lärarna ställer upp för varandra och jag är stolt över min personal. Det är lite tomteverkstad idag och det är roligt för vi tror att det kan bli bra. Vi kan inte göra mycket annat än att gilla läget och se att jobba hårt, berättar Johan entusiastiskt i en tid som är både utmanande och annorlunda.

Rektorn berättar hur den digitala undervisningen kommer gå till.
–Alla har datorer, alla elever får en dator från oss. De har allt skolmaterial och har sedan tidigare blivit ombedda på att förbereda sig inför att något liknande kan hända, så de har skolmaterial och haft datorn hemma varje dag ifall att. Så de är redo och nu sitter de hemma och pluggar själva och på måndag kör vi igång enligt ordinarie schema, och då sätter vi igång med distansundervisningen. Så klockan 8.20 har en viss klass ett visst ämne precis som vanligt, bara det att det sker digitalt. Och då har vi videolösningar och chattfunktioner så att man har olika digitala rum, så man går in i ett digitalt klassrum istället.

Johan Klintberg berättar även om det långsiktiga i arbetet och hur man måste förhålla sig till att detta kan sträcka sig över en längre period. Samtidigt som han är medveten om vilka utmaningar det kan bli.
–Horisonten måste vara terminen ut, dels för långsiktigheten där vi måste planera för ”tänk om”. Eleverna kommer lyckas med den digitala undervisningen, det är jag övertygad om.
–Det handlar snarare om hur vi kan hantera eventuell personalbrist, då kan vi få svårt att täcka upp givetvis. Det är viktigt att vi kan säkerställa utbildning med kvalitet, och den håller kvalitet i dagsläget. Men med färre personal, hur hög kvalitet kan vi bibehålla? Vi kan inte slita mycket på den friska personalen, så vi måste titta på lösningar, kalla in vikarier och så vidare. Men alla är välvilliga och vill ställa upp, säger Johan och går in på den tekniska planeringen samt hur eleverna ska klara sig utanför den normala skolmiljön.

NY ELEVKONTAKT. Rickard Engkvist är en veteran på gymnasiet som har ordning på tekniken, här sköter han den digitala undervisningen för klass SB18 i geografi
Foto: EHSAN KESHAVARZ

Skolan är en social arena
–Jag kan säga något om farhågor, och det samlar vi in från personalen. Dels det tekniska som måste vara på sin plats, men där har vi personal som täcker upp. Sen har vi det rent pedagogiska i att man måste lägga om sin ordinarie undervisning på mindre än tre dagar och det kräver mycket från lärarna.

–De jobbar mycket tillsammans för att hitta pedagogiska lösningar som funkar. Sen är det även det sociala. Skolan är en social arena där det roligaste för eleverna kan vara att få träffa sina kompisar. Nu sitter man hemma mer isolerad även om de har bra kontakt via sociala medier. En viktig del är också att få tillhöra sin klass, sina undervisningsgrupper och sina lärare. Jag tror ändå att eleverna kommer få en social tillhörighet fast på ett annat sätt.

Han tycker även att man har tänkt till kring frågorna som kanske inte är jätteklara i första hand, men att det säkert finns mycket att lära sig på vägen.

–Vi gör det bästa av situationen. Jag tänker väldigt mycket på att inte missa de utsatta grupperna. Vad gör vi till exempel med de som inte har internet hemma, men det har vi också gjort och hittat lösningar för det. Jag funderar även på alla elever som behöver särskilt stöd i den ordinarie undervisningen, hur gör vi med dem nu?

–Metoderna vi har haft förut kanske inte funkar digitalt, men även där har vi försökt hitta en stödstruktur som ska kunna hjälpa den elevgruppen. Alla har rätt till en utbildning, och de ska få den kvalitet de behöver.

–Naturligtvis så kommer det inte vara perfekt den första måndagen när vi kör igång, men vi kommer lära oss något på vägen. Jag tror att det kommer hålla på ett tag med utbildning på distans och så länge vi kan ha personal på plats så kommer det att gå bra.

Dela artikeln här:

Ehsan Keshavarz

80-talist med intresse för att skriva, se världen och det mesta som har med sport att göra. Extremt avdankad division 6-spelare. Uppvuxen i Vallentuna men numera ute på vift.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *