Så ofta har tågtrafiken stått still

Så ofta har tågtrafiken stått still

VANLIG SYN. Vallentunaborna har fått vänja sig vid stopp i trafiken.
Foto: ROFFE ANDERSSON

Tågen rullar trots allt – men bara tre av elva år har varit fritt från avstängningar:

Går tågen verkligen som tåget? Eller är det vanligare med uppehåll i trafiken än att det rullar på?

Ett återkommande problem för Vallentunaborna det senaste decenniet har varit de ständiga avstängningarna av Roslagsbanan. Känslan är att tågen varit mer avstängda än i bruk. Vi på Vallentuna Nya tog kontakt med SL för att kolla om detta är fakta.

Nu med den senaste avstängningen som resulterar i månader av ersättningsbussar och struliga resvägar till stan för boende längs roslagsbanan kände vi att det var dags att få en överblick av problemet.
Därför valde Vallentuna Nya att göra en genomgång av hur mycket och hur ofta som sträckan Stockholms Östra – Kårsta faktiskt varit avstängd.

I sammanställningen till höger kan vi se hur ofta trafiken stängts av och se en förklaring till avstängningarna av roslagsbanan under mer än ett decennium och täcker åren 2010 – 2021:

En slutsats är att endast tre av de senaste elva åren har Roslagsbanan undvikit strul i form av arbeten som gör att tåget behövts ställas in under långa perioder.

BYGGTEKNIK. Större förändringar såsom spårutbyggnad kräver avstängningar.
Foto: NICKLAS ANDERSSON

Men samtidigt har det ändå varit mer vanligt att tågen rullar än att järnvågen är avstängd.

2010
19 juni – 25 juni
Täby kyrkby – Kårsta
Anläggningsarbeten för mötesspår i Kragstalund
1 augusti – 21 augusti
Visinge – Kårsta (1-2 veckor)
Inkoppling av mötesstation Kragstalund. Med detta kunde 15-minuterstrafik införas till Ormsta.

2011
19 november – 10 december
Kragstalund – Kårsta
Spontning (avgränsning) för att kunna bygga bro över Angarnsvägen med trafik på befintligt spår.

2012
22 juni – 9 september
Kragstalund – Kårsta
Dubbelspårsbygge Kragstalund – Vallentuna.
2013

6-7 juli
13-14 juli
20-21 juli
Stockholm Ö – Roslags Näsby Underhållsarbeten.

2014-15
20 juni 2014 – 11 januari 2015
Roslags Näsby – Kårsta
Dubbelspårsbygge Visinge – Täby kyrkby, Kragstalund – Vallentuna

2015
12 januari – 9 februari
Täby kyrkby – Kårsta
Dubbelspår Kragstalund-Vallentuna

19 juni – 7 november
Stockholms Östra – Universitet
Kapacitetshöjning Östra station


2017
9 januari – 22 juni
Roslags Näsby – Kårsta
Ombyggnad Roslags Näsby station, dubbelspår Roslags Näsby – Visinge

23 juni – 19 augusti
Djursholms Ösby – Kårsta
Dubbelspår Roslags Näsby – Visinge

2020
10 juni – 12 december
Täby kyrkby – Kårsta
Nytt spår och banvall för dubbelspår, tre broar över vägar Täby kyrkby – Kragstalund.

Kapacitetsförstärkning, trafiksäkerhetsåtgärder Vallentuna, Ormsta och Lindholmen
Nytt mötesspår och anslutning av ny fordonsdepå mellan Ormsta och Lindholmen


2021
8 februari – 24 juni
Lindholmen – Kårsta
Provkörning av nya tåg nattetid mot månd-fred kl 20.00 – 01.00

25 juni – 16 oktober
Täby kyrkby – Kårsta
Färdigställande av dubbelspår Täby kyrkby – Kragstalund,
Ny mötesstation i Frösunda, Nytt signalsystem, trafiksäkerhetsåtgärder mellan Lindholmen – Kårsta

24 juli – 28 juli
Total avstängning hela Roslagsbanan
Förstärkning av kontaktledningen för nya tåg.
Diverse underhållsarbeten.

Källa: SL

Dela artikeln här:

Daniel Bergholm

Född och uppväxt i Vallentuna, men som journalist måste man ju bo på söder. Stort sportintresse men även engagerad i samhällsfrågor i övrigt. Kan idag erkänna att några äpplen pallats runt Ekebydalsområdet som liten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *