SL inför krav på blippad biljett för bussresa

SL inför krav på blippad biljett för bussresa

NEDSTÄNGD LADDSTOLPE. Trots att blippmaskinen vid Frösunda station, liksom i övriga Vallentuna, är ur funktion kräver SL blippade biljetter.
Foto:HEGE HELLSTRÖM

Från och med den 28 oktober måste alla som ska åka SL-buss ha en giltig färdbiljett. Annars riskerar man böter på 1500 kronor vid en biljettkontroll.

Med ett periodkort, till exempel månadskort, går det utmärkt att kliva på. Men att ha fyllt på reskassa på sitt accesskort räcker inte – kortet måste också ha blippats mot en kortläsare, innan påstigning.

När coronapandemin var ett faktum i våras införde SL påstigning bak i bussen, för att skydda både föraren och resenärerna. Sedan dess har det inte gått att blippa sitt kort på bussen, eftersom området runt bussföraren där biljettstolparna sitter är avstängt.

För Vallentunaborna innebär kravet på blippad biljett före bussfärd ett problem. Som Vallentuna Nya tidigare berättat om är elen avstängd på alla Roslagsbanans stationer, på grund av dubbelspårsutbyggnaden, vilket gör att det inte finns några SL-stolpar i närheten av bussarna att blippa sitt kort på.

Närmaste station att blippa sitt kort på är Täby kyrkby, dit många tar ersättningsbuss och byter till tåget mot Stockholm Östra. Fungerar det att ta ersättningsbuss till Täby kyrkby och först då blippa sitt kort för vidare resande?
–Nej, det går inte. Man behöver köpa en biljett via SL:s app om man ska åka buss. Priset är samma som för en biljett med reskassa, säger Claes Keiusu, pressansvarig på SL.

Politisk fråga
De personer som av olika anledningar tycker det är krångligt att ladda ner en app och betala med telefonen, de måste alltså ändå göra det?
–92 procent av alla invånare har en smartphone och har möjlighet att köpa en giltig biljett via appen, antingen genom att registrera ett betalkort eller via swish.

SL:s krav på giltig färdbiljett för att åka buss har mötts av en kritikerstorm, eftersom det inte går att blippa på bussen. Flytta blipp-stolparna från området nära föraren, längre bak i bussen istället där man går på, är en vanlig åsikt.
–Det är inte så lätt som det låter att flytta biljettläsaren längre bak. Det som är bättre är att installera ett ordentligt plexiglas kring föraren. Bussbolaget Nobina har drivit på detta och tagit fram en variant. Arbetsmiljöverket måste först ge sitt godkännande, innan det kan installeras på alla bussar. När de har gett positivt besked, då ska det förhandlas med skyddsombuden på de olika depåerna. Vi har stor förhoppning om att vi kan få ja från skyddsombuden på depåerna, så att man kan installera detta plexiglas, då är problemet löst, säger Claes Keisu.

När budgeten för 2020 togs hösten 2019 hade ingen en tanke på att en pandemi skulle komma att minska resandet så mycket. Under pandemin har budskapet från Storstockholms Lokaltrafik, SL, varit res med oss, men bara om ni måste. Det har lett till ett stort avbräck i intäkterna från resenärerna, och det är därför man nu beslutat att alla som reser med buss, måste ha betalat biljett.

Röster har också höjts om att låta alla resa gratis med SL och istället finansiera kostnaden via skatten.
–Hur man finansierar kollektivtrafiken är en politisk fråga som beslutas av regionfullmäktige. Trafiken delar budget med sjukvården. SL har räknat med 9,7 miljarder kronor i biljettintäkter i år. Nu blir det cirka tre miljarder mindre i intäkter än man budgeterat för, på grund av coronan. Samtidigt har sjukvården i regionen stora kostnader. Om man skulle finansiera hela SL:s budget via skattsedeln, då skulle det leda till en skattehöjning.

Dela artikeln här:

Anneli Leijel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *