NYHETER 2021-02-26 KL. 08:23

Vallentunabo startar ny hjälporganisation

Av Hege

Vallentunabo startar ny hjälporganisation

GÅVOTANKAR. Enligt Tomas Heijmer är det bättre att skänka små summor ofta för då känner man sig delaktig i fler hjälpinsatser.
Foto: ROFFE ANDERSSON

Alla bidrag ska komma fram till behövande – och den som har skänkt ska få se hur gåvan mottogs på video. Det är vallentunabon Tomas Heijmers plan med sin nya välgörenhetsorganisation för unga.

Tomas Heijmer har länge arbetat med barn och unga, bland annat inom skolans värld.
– Jag har jobbat med barn och ungdomar väldigt mycket och de berör mig och många andra. Barn och ungdomar är ganska oskyddade, säger Tomas.
Han har drömt om att starta en välgörenhetsorganisation.
– Jag har länge gått och tänkt på det men har inte vågat. Det har nog varit jantelagen och funderingar på vad folk ska säga. Jag har sagt till mig själv att om jag vinner mycket pengar så ska jag starta någonting, men det kommer aldrig att hända. Så jag fick tänka ut något annat sätt att starta det hela. Då har jag åtminstone försökt, säger Tomas.

Sagt och gjort, nu har han startat organisationen Empatii.
– Jag kommer att jobba mot barn och ungdomar som råkat ut för olyckor och sjukdomar, när de och familjen kan behöva hjälp. Det ska vara konkreta saker, allt från en handikappramp till städhjälp, en matkasse eller luftreningssystem för infektionskänsliga.


igcaption>Foto: ROFFE ANDERSSON

Redovisas öppet
Det blir alltså inga pengar som delas ut, utan åtgärder som syns.
– Jag kommer att jobba lite speciellt och filma de som får bidragen. Jag kommer att dokumentera och spela in allting som händer och redovisa på sociala medier, säger Tomas.
Han har tänkt på att det kan kännas lite jobbigt att bli filmad när man tar emot gåvor.
– Då får man dokumentera på annat sätt eller blurra ansiktena, man lämnar ju inte ut namn eller adress.

Visionen är att kunna hjälpa – och att organisationen ska bli så stor att Thomas kan jobba med den på heltid.
– Min personliga vision är att kunna känna lyckan och stoltheten att hjälpa andra. Om det skulle funka kan jag inte tänka mig ett bättre jobb.

Även det ekonomiska inom Empatii ska redovisas helt öppet. Orsaken till att organisationen ska vara så öppen är att Tomas känt att det är många som bedriver välgörenhet där resultat av gåvorna som skänkts inte redovisas.
– Jag har varit ganska förundrad över hur många stora organisationer använder så lite av sina pengar till själva välgörenheten. Det är höga ledningslöner och lokalkostnader.

De största utmaningarna blir att få folk att donera och att hitta mottagare.
– Familjer som har det svårt kanske inte orkar söka själva, men vänner och bekanta kanske kan söka åt dem. Tänk Sofias änglar i miniatyr, där är det ofta vänner som söker.

För att hålla nere kostnader och arbetsinsatser är det sociala medier som ska få den nya organisationen att synas.
– Det ska hållas så enkelt och litet som möjligt.

Tomas familj, inklusive de tre barnen, har hjälpt till att redigera de filmer som Empatii ska marknadsföras genom.
– De är stöttande, och även vänner är villiga att ställa upp med olika administrativa saker. Jag har svårt att se att det här ska bli så stort, men man får ju drömma.