Var tredje bil i Vallentuna är en “tungstark” bil

Var tredje bil i Vallentuna är en “tungstark” bil

BUFFLIG OCH ENERGIKRÄVANDE. Det är inte bara så att det går åt mer energi med stora bilar, de är dessutom skitsvåra att parkera.
Foto: UFFE LINDEBORG

Andelen “biffiga” bilar ökar, vilket bidrar till en utmaning sett till miljötänk.

SCB (Statistiska centralbyrån) har tillsammans med RUS (Regional Utveckling och Samverkan i miljömålssystemet) gjort en undersökning där de beräknar hur stor andel av bilarna i samtliga kommuner som är “tungstarka”. Det betyder att bilen vägen över 1500 kilo och har en motorstyrka på över 115 kilowatt, vilket är lika med 156 hästkrafter.

I mätningen framkommer det att andelen bilar som räknas som tunga bilar har ökat varje år sedan millenieskiftet. I Vallentuna Kommun framkommer det att var tredje bil tillhör den gruppen bilar, vilket är högre än snittet i hela Sverige. Vallentuna tillhör också den övre halvan om man ser till Stockholms Län.

I grannkommunerna ser det någorlunda liknande ut. Täby kommun ligger rent procentuellt något högre än Vallentuna medan Upplands Väsby ligger något under.

“Rent åt helvete”
Martin Tunér, professor i förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola, är starkt kritisk till ökningen och att allt fler verkar skaffa större bilar.

– Det är rent åt helvete den här utvecklingen. En stor bil drar mer energi, och kräver mer resurser och energi vid tillverkning än en liten bil, säger Martin Tunér till Nyhetsbyrån Siren.

Statistiken är för årsskiftet 2020/2021. Den visar också på att det idag är fyra gånger fler “tungstarka” bilar i trafiken i jämförelse med för 20 år sedan.

Danderyd är överlägsen etta i Stockholms län när det kommer till den här typen av bilar. Där är det nästan varannan bilägare som äger en “tungstark” bil, nämligen 48 procent.

I statistiken räknas även många elbilar in den kategorin, men enligt Martin Tunér ska det inte tolkas som att ökningen av dessa bilar är positiv ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Det är väldigt stor skillnad på en lätt elbil mot en tung elbil. Det går åt mer material för att tillverka dem, batterierna är större och de förbrukar mer energi när man kör de stora elbilarna, avslutar Martin Tunér till Nyhetsbyrån Siren.

Dela artikeln här:

Daniel Bergholm

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *