KRÖNIKA 2024-12-05 KL. 09:49

Det är dags att skylta om

Av Jessica Jäger

Varje dag får jag följa dotterns sångäventyr inför luciatåg i både skolan och kyrkan. Många av sångerna har jag själv farit runt i Stockholm i vit särk och sjungit, medan andra har välbekanta texter i nya tonsättningar.

Det är dags att skylta om
Jessica Jäger. Foto: Janine Laag

Det är vackert att uppleva den stundande luciatiden genom ett barns ögon efter att ha lussat hela mitt liv. Jag har själv luciakronan med tillhörande kanalljus, som gör att stearinet rinner in i hålrum inuti ljuset istället för att droppa ner i håret, redo inför kommande luciagig.

Men bakom oss båda ligger tiden med Alice Tegnérs barnvisor ”Tre pepparkaksgubbar” och ”Sockerbagaren”. I den sistnämnda har bagaren hängt upp julgranssaker, hästar, grisar och pepparkakor i sitt fönster. Det är ingen tvekan om att det är jul på bageriet.

Det är så självklart att vi i fysiska butiker skyltar om i fönstren med jämna mellanrum, för att visa vad som är aktuellt inne i butiken. Jag tyckte att det var rätt befriande och mysigt när klädbutikerna under pandemin klädde skyltdockorna i mjuka pyjamasar istället för de annars glittriga stasserna inför jul. De såg människorna där de var i stunden.

Som tjänsteföretagare utan lokal är det lätt att glömma bort sitt ”skyltfönster”, och att det vi hänger upp där spelar roll. För oss är det vad vi kommunicerar i sociala medier, på hemsidan, i mailutskick och i samtal med andra människor som spelar roll. Tänk om senaste Facebookinlägget lyfter ett utgånget black friday-erbjudande medan hemsidan uppdaterades senast vid midsommar och vi i personlig kontakt pratar nyår.

En sak är att hålla sig uppdaterad, en annan att aktivt välja vad omvärlden ska få ta del av. Jag som erbjuder olika tjänster, till olika målgrupper, kan i varje stund välja vad jag vill sälja mer av. Sången har alltid varit central i min verksamhet, så jag kan ofta berätta att jag är ute på sånguppdrag, vilket leder till att jag får fler sådana gig. Men nu, när jag önskar lägga mer av min tid och energi på att coacha entreprenörer i självledarskap och marknadsföring, behöver jag skylta om. Sångtjänsterna som frontas idag måste plockas ner och istället behöver jag definiera vad coachingens motsvarighet till bagarens julgranssaker, hästar, grisar och pepparkakor är, och fronta dessa. Det är dags att skylta om för en tid.