KRÖNIKA 2023-11-23 KL. 10:36

Julmarknad – för att det är kul

Av Jessica Jäger

Ska jag ställa ut på julmarknaden i Vallentuna centrum den tredje advent? Tanken har slagit mig några gånger nu. Mest för att det vore kul att möta människor i julstämning.

Julmarknad – för att det är kul
Jessica Jäger. Foto: Janine Laag

Innan jag sjöng solo i kyrkan varje julafton, tog jag vissa år emot kunderna i mammas butik. De var alltid så glada och tacksamma för att butiken var öppen på julafton, när de i sista minuten kom på att de ville ha med sig en gå bort-present till värdfamiljen. Jag tror att det är de minnena som får mig att drömma om att stå i julstöket på en marknad.

Men är det värt det? Jag har inga julbockar, korvar, rökta fiskar, stöpta ljus eller hemvävda julgransmattor att sälja. Jag kan erbjuda en jul-cd i en tid när alla streamar musik online eller ljuvliga gå bort-böcker, som nog inte mår så bra i vinterkylan.

När jag coachar småföretagare funderar de ofta på i vilka sammanhang de bör synas. Vissa vill bara vara hemma och sköta marknadsföringen via sociala media medan andra deltar på alla fysiska evenemang som existerar. Mitt svar är alltid en fråga: ”Var rör sig din målgrupp?”.

Ibland behöver man prova många olika vägar och göra det upprepade gånger för att se vilka som ger effekt. Jag har ett par sådana prövo-år bakom mig nu, så när jag började lägga min marknadsföringsstrategi för nästa år, tänkte jag att det var dags att plocka russinen ur kakan och satsa helhjärtat på de aktiviteter som givit mest.

Varifrån hade mina senaste coachingklienter kommit? En hade träffat mig som utställare på en företagarmässa, en hade läst min självledarskapsbok och en hade läst kapitlet i den antologi jag medverkar i. En hade googlat efter affärscoach, hittat min hemsida och känt igen mitt namn från ett poddavsnitt. En hade gått på rekommendation och en hade deltagit på mina onlineevenemang.

Läckert ändå att det finns så många sätt som fungerar! Lite jobbigt att alla klienter hade olika vägar in, med tanke på min avsikt att fokusera på färre kanaler. Och mitt i allt överväger jag alltså att lägga in en julmarknad i marknadsföringsmixen, om än för andra produkter.

Det fina med att vara soloföretagare är att jag kan göra saker för att det är kul. Jag måste inte alltid optimera min tid, mina pengar och min energi för att göra externa aktieägare nöjda. Det må vara klokt ändå, men jag tror på att ha roligt mitt i allt.