KRÖNIKA 2025-01-23 KL. 09:40

Roslagsbanan, Oslo och tågens charm

Av Anna Sigrid Pettersson

Ska vi ta det där med tåget då? Tågets förträfflighet som ränner genom landet och ger oss möjlighet att se, besöka, upptäcka och ge oss minnen och upplevelser. Eller?

Roslagsbanan, Oslo och tågens charm

Vi gillar tåg, vi har en näst intill barnslig känsla för tåg. Skälet till att jag flyttade till Vallentuna var Roslagsbanan. Så från den ena banan till en andra, Saltsjöbanan till Roslagsbanan, normalspår till smalspår, unikt och charmigt. Det är teknikutveckling. SJ:s och Roslagsbanans ursprungliga emblem, vingarna visar tydligt ambitionen med att flyga fram mot resmålet.

Vi gjorde en liten utflykt, Roslagsbanans spår räckte inte för vårt äventyr utan SJ tog oss mot Oslo. Här skulle firas nyår! Pompa och ståt och operaföreställning, kalasmiddag och så fyrverkerier, smällande korkar och ett gott nytt år!

Det blev både det ena och det andra och året blev avfirat med smällande, både av korkar och raketer. Men sen är det bara att samla ihop sig och vända hemåt. Och det är väl då en märker av det bristfälliga underhållet av järnvägsspår och kontaktledningar. Vi blev sittandes en bit utanför Hallsberg och så är det med det. Pansarisen växte sig tjock på kontaktledningarna och så var det med det. Ställt tåg står.

Så där satt vi. Efter en stund, eller två blir vi omkörda av ett diesellok som efter ytterligare några stunder kommer åter dragande på ett lika fullt tåg, och det är bara att kliva av, ner på banvallen och så upp igen och göra tåget än mer fullt. Nåja, med god handräckning, tålmodig personal så närmar vi oss Stockholm fem timmar för sent.

Vid nyår kommer mycket statistik fram. Trafikanalys gör sin och konstaterar att de flesta tågförseningar var små.? Men så kommer ändock mörkersiffrorna. 87,2 procent punktlighet för tåget är dåligt, rekorddåligt. Men det är skillnad på äpplen och päron. Minsann, en liten notis i Expressen hyllar SAS för dess punktlighet, den är till och med rekordbra, jodå, minsann, 81,4 procent är bra, till och med så bra att det hamnar på topp tre av de europeiska flygbolagen. Och då har en bara landat på Arlanda, som om det vore nåt att skriva hem om. Och det är inte bara där det är skillnad, tåg räknas som i ”rätt tid” om det är max fem minuter sent, flyget, ja det har tio minuter till på sig att komma i tid.

Det vi kan skriva hem om, det är den vänlighet, tjänstvillighet tågpersonalen visade oss. Också medpassagerare var tålmodiga. Ståendes som packade sillar i gången uppstod också många oväntade samtal och möten, rent av skratt. Och så idag, svischar det till i mobilen och där rasslar ersättningspengarna in från SJ, alldeles problemfritt. Så visst tar vi tåget nästa gång också.