LEDERA 2025-11-13 KL. 08:30

Äg ditt konto – inte bara ditt budskap

Av Uffe Lindeborg

När en högt uppsatt rikspolitiker nyligen stängdes av från sitt konto i sociala medier, lät reaktionen inte vänta på sig. Säkerhetspolisen borde kopplas in, ansåg man. I ett slag förvandlades en avstängning från ett privatägt medie till ett ärende för staten. Det är en reaktion som väcker frågor – inte bara om teknik och demokrati, utan om sunt förnuft.

Äg ditt konto – inte bara ditt budskap

För många, inte minst för våra politiker, har sociala medier blivit något av en digital talarstol. En plats där man kan tala direkt till sina väljare, utan filter, utan redaktioner och utan motfrågor. Det är lockande och samtidigt riskabelt. För kontot man postar från, infrastrukturen som når ut till tusentals eller miljoner följare, ägs inte av dem själva. Det ägs av bolag med egna regler, algoritmer och affärsmodeller.

Det borde vara en självklarhet: den som bygger hela sitt politiska kommunikationsbygge på plattformar man inte själv kontrollerar, bygger på lös grund. Att sedan ropa på statligt ingripande när plattformen stänger dörren är som att kräva rättigheter i någon annans företag.

Jag skulle fundera både en och två gånger om jag vore politiker och lade en stor del av min kampanjstrategi i händerna på företag vars affärsmodell är att driva sociala medier. Den som inte gör den simpla konsekvensanalysen visar en bristande förståelse för både digitala strukturer och grundläggande maktförhållanden.

Det är hög tid att fler återgår till något mer hållbart: att driva trafik till en webbplats man själv har rådighet över. En plats där budskapet kan leva kvar, även när algoritmerna plötsligt slår om, eller ett konto stängs ner.

Digital närvaro är viktigt men digitalt ansvar är viktigare.