LEDERA 2024-12-05 KL. 09:49

Julens vinnare är prismedvetna

Av Uffe Lindeborg

Julen står för dörren, och med den kommer julklappshetsen, matinköpen och – låt oss vara ärliga – en rad impulsköp som vi senare inte kan förklara. Men i år, mer än någonsin, gäller det att tänka till. För vem vill betala 136 kronor för en chokladask bara för att ”man brukar köpa just den”?

Julens vinnare är prismedvetna

Att vara prismedveten är julens superkraft. Ett öga på prislapparna och att memorisera så att man har koll kan spara både pengar och stress. Och nej, det handlar inte om att bli snål. Det handlar om att bli smart.

För många av oss har en del av julhandlandet gått på autopilot: Vi plockar upp samma skinka, samma julmust och samma chokladask på samma ställe år efter år. Och visst, det är bekvämt. Men det är också dyrt. När jag förra veckan såg Alladin-asken för 136 kronor på en butikshylla blev jag förvånad, även om jag vet att många saker har blivit betydligt dyrare. Jag hade ju sett den på rea för typ 79 kronor veckan innan – i en annan butik. Det är ingen enorm summa, men multiplicera den typen av beslut med alla julens inköp så blir skillnaden märkbar.

Tricket handlar om att vara vaken. Planera dina inköp. Måste det vara just Alladin? Kanske finns något ännu godare för samma pris – eller mindre. Kanske är det dags att avsluta en tradition om priset inte längre är rimligt.

Det här handlar inte bara om pengar. Det handlar också om att bryta vanor och göra mer medvetna val. Den julklapp som köps med eftertanke känns ofta roligare att ge bort. Och den skinka som valts med omsorg smakar bättre.

Så, låt detta bli julen där vi tar tillbaka kontrollen. Där vi styr våra egna val. Det finns också etiska frågetecken.Ukraina svartlistar livsmedelsjätten Mondelez, som äger varumärken som Marabou, O'boy och Daim. Man anser att företaget bidrar till Rysslands krigskassa.