INSÄNDARE 2021-11-18 KL. 10:45

Insändare: Varför fungerar inte tidsbokningen till vaccinering?

Av Vallentuna Nya

Insändare: Varför fungerar inte tidsbokningen till vaccinering?

Region Stockholm erbjuder nu alla över 65 en tredje påfyllnadsdos av covid-vaccin, liksom vaccinering mot vanlig influensa. Hade vägarna förbi Husläkarmottagningen Korallen häromdagen, och tänkte jag kunde passa på att gå in och boka en lämplig tid för vaccinering där. Men se, boka tid på plats i deras reception gick inte alls, av obegripliga byråkratiska skäl. I stället fick jag ett telefonnummer att ringa, eller hänvisades till ”Allltid-öppet”-appen.

I denna app dök Korallen inte ens upp när jag försökte boka tid för covid-vaccinering, och på de flesta andras ställen i närheten stod det bara ”inga tider”. Enda möjligheten verkade vara att åka till Rimbo, Handen eller möjligen ett par ställen inne i sta’n. Under bokning av influensavaccin dök Korallen upp, men hade inga tider.

Ringde då telefonnumret jag fått för bokning, och blev uppringd tillbaka ett par timmar senare. Men personen jag talade med hade samma besked, det fanns inga tider denna vecka, och för nästa vecka hade man inte lagt ut några tider. Obegripligt! Nu när tillgången på vaccin är god är det väl bara att lägga ut tider flera veckor framåt som folk kan boka per telefon eller via appen, om man nu vill att folk ska vaccinera sig. I stället sade hon att jag kunde gå på drop-in-vaccinering på lördag i Ormsta-skolans gymnastiksal.

Åkte dit, och fann en flera hundra meter lång kö av folk som väntade på vaccinering i kylan på grusplanen utanför. Även om jag avskyr köer ställde jag mig där och fick till sist efter närmare två timmars väntan mina båda sprutor.

I våras, till dos ett och två, funkade tidsbokningen i ”Alltid-öppet”-appen okej för mig, liksom själva vaccineringen, men jag hörde om vissa andra som hade problem med att hitta tider i appen. Men man skulle tro att efter flera månader skulle eventuella barnsjukdomar i appen vara åtgärdade, så att tidsbokningen verkligen skulle funka problemfritt. I stället verkar den ha blivit helt dysfunktionell, om det nu beror på själva appen, eller på att vårdgivarna likt Korallen inte lägger ut några tider alls, eller bara ett par dagar i förväg.

Vill Region Stockholm att folk verkligen vaccinerar sig måste de se till att det finns ett fungerande bokningssystem, helst både via dator, mobil, telefonsamtal eller besök på vårdcentral, där det går att boka tid även flera veckor i förväg, och att alla vårdgivare lägger ut tider.

Överhuvudtaget verkar ju sjukvården i Region Stockholm under Svenonius och kompanis ledning bli alltmer dysfunktionell (Nya Karolinska, barnmorskekrisen… ), eftersom man inte lyssnar på och gör som de som jobbar inom vården vill, utan endast på sina egna sjukvårdsbyråkrater. Det skulle behövas en riktig vänsterregering, både i Regionen och i landet som helhet, för att ställa de senaste årtiondenas privatiseringar och andra missgrepp tillrätta och åstadkomma ett verkligt rättvist och demokratiskt samhälle.


Åke Johansson
Vallentuna