Den glada, nyfikna och alltid så vänliga kvinnan kom fram till mig på mässan, som så många gånger förr. Första gången köpte hon min bok, de andra gångerna har hon hoppats på en uppföljare.
På bordet låg den alldeles nya antologin jag sammanställt, men det var min röst hon önskade mer av. ”Låt oss boka ett möte och prata mer om vad du behöver”, sa jag, och det gjorde vi.
Under samtalet några dagar senare berättade hon att hon hade gått där på mässan med en längtan efter att bli uppbjuden; att slippa vara den som tar initiativ och istället vara den som någon annan kommer fram till. Jag fick flashbacks till mellanstadiediskona där alla tjejer stod uppradade längs ena väggen och alla killar stod längs den motsatta. Någonstans inombords hoppades nog de flesta på att få frågan ”Vill du dansa?”, men det förutsatte ju att någon tog initiativet att ställa den.
Som företagare – säljare – är det vi som bjuder upp till dans. Jag har själv fascinerats över att flera som bemannar mässmontrar inte ens hälsar när jag tittar in. Det har känts som att de ”stått av sin tid”, vilket förmodligen varit sant i vissa fall, där anställda som inte alls känner sig bekväma på mässa fått i uppgift att svara på frågor i några timmar. Hur ska jag veta om de erbjuder det jag söker? Om de ens är villiga att dansa?
Kvinnan jag hade möte med var så tacksam för att jag just bjöd upp och bjöd in. I en halvtimme ställde jag frågor (ja, jag ställde frågor, jag besvarade inte frågor!) och lyssnade på hennes svar. I slutet av samtalet kunde jag ge henne några alternativa sätt att komma vidare på, tillsammans med mig. Det syntes direkt i ansiktet när rätt förslag låg på bordet. Två dagar senare hade vi vår första coachingsession.
Parallellt hade jag en liknande sekvens med en annan kvinna. Under en av mässdagarna skickade hon ett meddelande till mig. Det stod bara ”Du inspirerar!” Jag följde upp det hon skrev, frågade lite om var hon befann sig och bjöd sedan in till samtal. Även hon var så tacksam över att bli sedd. Som nyföretagare hade en helt ny värld öppnat sig för henne och när mina frågor mötte henne var det som att någon sträckte ut en hand till den världen. Vi ska höras igen om några månader när affärsidén klarnat.
Att sälja är så enkelt som att se andra människor och bjuda upp till dans.
Jessica Jäger
jessica@jessicajager.se