Varför hörde de inte av sig? Jag hade visat intresse för tjänster hos två företag och båda hade sagt att de skulle återkomma med offert under kommande vecka. Ingen hörde av sig. Jag kände mig bortglömd och, ärligt talat, rätt oviktig som kund. Jag ville ju verkligen, verkligen ”bli såld till”.
Det här scenariot utspelade sig för något år sedan och gav mig en rejäl tankeställare. De hade behövt ringa ett enda samtal för att jag skulle känna mig sedd och för att de skulle få en affär. Istället dalade mitt förtroende för dem.
Jag rannsakade mig själv som företagare och blev medveten om de många gånger genom åren som jag själv inte hade följt upp kontakter av rädsla att uppfattas som påträngande. Lite nonchalant tänkte jag istället: ”Är de verkligen intresserade så kontaktar de mig.” Men vilken människa som känner sig besviken över att vara osedd gör slag i saken och tar kontakt? Då ska erbjudandet vara extraordinärt.
Under sensommaren hade jag ett samtal med min coach, där vi bestämde att jag skulle ta kontakt med två potentiella kunder om dagen i tre veckor för att komma igång inför hösten. När hon följde upp mitt åtagande en vecka in i utmaningen hade jag bara utfört den fläckvis. Förutom att jag hade prioriterat, i mitt tycke, mer akuta uppgifter, var det något annat som hade stått i vägen: Jag hade inga pågående samtal.
Det är en sak att följa upp kunder som har visat intresse, men hur gör man när den välbehövliga sommarledigheten skapat ett hål i kommunikationen?
De sista två veckorna av utmaningen passerade och kontakterna förblev få. Jag valde att fokusera på Bokmässan och att ta nya tag efter den. Tänk så enkelt det blev när jag hade en hög med visitkort att gå igenom, en handskriven lista över människor jag samtalat med, tävlingsdeltagare som mailat in sina uppgifter och nya kontaktförfrågningar i sociala medier.
När jag sammanförde alla kontakter i en lista, för att underlätta mitt kontaktarbete, kom jag att tänka på allt fler personer att följa upp; samtal som runnit ut i sanden, utskick jag hade gjort innan semestern och tidigare kunder att erbjuda nya tjänster till.
Nu etablerar jag vanan att följa upp kontakter varje vardag och det är ett nöje att ha så fina samtal med andra människor. De blir sedda och hjälpta och jag får (troligtvis) nya resultat.