”Det där låter alldeles för positivt. Det kommer jag inte att gilla. Jag är mer svart.” Det var en kvinna som kom fram till mig under bokeventet i stan i helgen som uttryckte orden. Jag hade berättat om böckerna med sanna, hoppingivande berättelser som låg framför mig på bordet och varit stolt över att få bidra med ljus och exempel på hur perioder med tuffa förutsättningar ändå kan få lyckliga slut. Jag ska erkänna att jag blev förvånad över hennes respons.
I min värld är det okej att känna sig nere och att tycka synd om sig själv en stund för att sedan ta tag i problem, omständigheter, dåligt mående och bakslag. Jag inspireras av människor som vänder något negativt till en kraft eller innovation. Människorna jag omger mig med tycks i stor utsträckning göra detsamma.
Det är lätt att glömma bort att vi alla lever i små bubblor med likasinnade. Entreprenörsvärlden består av en viss typ av människor, ofta riktningsorienterade, empatiska och självutvecklande, och i den världen har jag levt i hela mitt vuxna liv. Sociala medier förstärker våra bubblor genom att föreslå likasinnade personer att knyta kontakt med, intressegrupper baserat på tidigare preferenser och diskussionsämnen beroende på vad vi interagerat med. Så står vi där i en värld med känslan av att vi är ense om hur den ser ut och hur man tar sig an den. Det är i stort en illusion.
Ibland kan det behövas lite ”reality check” och att träffa människor utöver nischade mässor och intresseföreningar. På bordet bredvid mitt fanns litteratur inom entreprenörskap och personlig utveckling. Jag hade kunnat köpa nästan varenda bok, men höll i pengarna och nöjde mig med en jag länge tänkt köpa. Böckerna var begagnade och reades därför ut till lågt pris. Bordet lockade till sig människor för att det gick att bläddra bland flera titlar, men de flesta gick sedan vidare. ”Det är inte min typ av människor som passerar idag”, sa kvinnan vid bordet. Vi tillhörde samma bubbla.
Som människa tycker jag att det är viktigt att möta oliktänkande. Det ger mig möjlighet att utvärdera min egen världsbild och att ta ställning på nytt. Men som företagare blir det återigen tydligt att jag ska lägga tid, pengar och energi där målgruppen finns samlad. Det må vara dyrare, men försäljningen kommer förmodligen också att överstiga noll.