KRÖNIKA 2024-02-15 KL. 10:34

Krönika: Leveranstiden är en del av affären

Av Jessica Jäger

Varje människa har behov, alltifrån grundläggande som mat, sömn och tak över huvudet till självförverkligande. Alla affärer handlar om att tillgodose något av dessa behov. Ju mer akuta de upplevs vara, desto större prislapp är vi som kunder villiga att betala för att de ska bli tillgodosedda.

Krönika: Leveranstiden är en del av affären
Jessica Jäger. Foto: Janine Laag

När jag satt i timmar på en överfull ersättningsbuss med trasig air condition, mitt i sommaren, gick en flaska vatten för tusenlappen. Trots att jag var student och de pengarna hade räckt till många måltider, höll jag hårt i min enda flaska. Behovet av vätska i värmen var betydligt större än framtida middagar. Alla aspekter och förutsättningar räknas in när två parter väljer att göra affärer med varandra.

För en månad sedan var jag på återbesök hos en av läkarna som närvarade vid min knäoperation. Han tyckte att läkningen gick bra och ville nu att jag skulle börja cykla 30-45 minuter om dagen för att stärka lårmuskulaturen, som kompensation för det saknade korsbandet. Bäst vore om jag kunde ha en cykel hemma så att det blev av med lätthet.

Min man och jag jämförde olika motionscyklar och butiker och landade i att beställa en cykel online. Den skulle gå att hämta ut i den fysiska butiken inom 3-10 dagar. Lite naivt tänkte jag att det förmodligen tar tre dagar, snarare än tio, och att det vore en lagom förberedelsetid mentalt.

Efter två veckor utan livstecken, utöver en automatisk orderbekräftelse i samband med köp, skrev vi och frågade hur det gick med vår beställning. Efter några dagar fick vi svar att den var på gång.

Hade det varit min butik hade jag skämts över att varken ha levererat eller kommunicerat förseningen innan kunden själv hörde av sig, men den här butiken bemödade sig alltså inte ens med att svara snabbt på en enkel fråga.

För dem är det en produkt som ska ut från ett lager. Betalt har de redan fått. För mig är samma produkt en viktig förutsättning för min fysiska framtid. Någon annan kanske skulle haft den för att träna inför ett cykellopp med ett specifikt tävlingsdatum. Oavsett var leveranstiden en del av beslutsunderlaget. En vecka kunde jag tänka mig att åka till gymmet på daglig basis, men inte i en månad. Cykeln har alltså fortfarande inte kommit.

Mitt behov kvarstår och jag är mån om att komma igång, så nu häver jag köpet och går till en konkurrent.

Jessica Jäger

jessica@jessicajager.se