Det finns en myt om att alla kvinnor har väggar som prunkar av färggranna skokreationer att sticka ner sina fötter i. Det stämmer inte på mig.
Inför sommarens bröllopsgig kunde jag välja mellan ett par svarta höstskor med stadig klack och ett par välanvända vandringssandaler. Inget av paren passade tillfället så jag åkte till en skoaffär för att komplettera skogarderoben med ett par festligare sommarskor - sandaler, ballerinaskor eller vad som helst. Har man storlek 43 i skor som kvinna kan man inte vara så kräsen.
Jag letade mellan kartongerna men hittade inga par i min storlek, så jag frågade kassörskan om hjälp. ”Jag tror att det finns ett par rosa sandaler”, sa hon. Mycket riktigt fanns ett par öppna skor med rosa bling i en låda märkt ”XL”. Rosa skor var inte vad jag hade föreställt mig men jag tackade för hjälpen och köpte dem. ”Det är därför jag är här”, svarade kvinnan i kassan.
Hon berättade vidare hur ungdomar som söker sitt första jobb i butiken tror att det är ett jobb där man inte behöver göra så mycket, att det just bara är att stå och ta betalt. De överraskas av hur mycket jobb det är att packa upp leveranser, prismärka, fronta - och hjälpa kunder.
Det lät som min uppväxt i blomsteraffären. Alla trodde att mamma band buketter hela dagarna medan jag upplevde att den mesta tiden gick till att bära vatten, snitta blommor, skära bort taggar på rosorna, stå med jordiga händer i planteringar och städa. Det var inte glamouröst, utan tungt, blött och smutsigt - något som blev problematiskt när de nya kassasystemen hade ”touch screen”.
De yttre föreställningarna om vad ett yrke innebär och hur det faktiskt ter sig till vardags skiljer sig förmodligen åt inom alla branscher. Bröllopsbranschen är ett typexempel. Allt är så vackert och perfekt när brudparet och gästerna anländer, men timmen innan har en man i blåställ stått med skruvdragare och tunga stenblock för att brudbågen inte ska blåsa iväg och vi musiker har kånkat högtalare, dragit femtio meter sladd bakom buskar och i trappor, fäst noterna med klädnypor och kört ner notställen i gräsmattan.
Att driva företag innebär att möta förutfattade meningar om sitt arbete varje dag. Men att leverera snyggt utan att allt slit i kulisserna syns är det som gör oss till proffs.