NYHETER 2023-03-30 KL. 10:25

Granatäpple en av fruktfavoriterna

Av Daniel Bergholm

Granatäpple en av fruktfavoriterna
POPULÄRT Clementiner och tomater är det Vallentunaborna just nu väljer som sitt förstahandsval hos Vallentuna Frukt & Grönt. Foto: Roffe Andersson

Clementiner/apelsiner är fruktfavoriten. Tomaterna äger bland grönsakerna. Men en oväntad uppstickare på popularitetslistan är granatäpple.

Enligt grönsakshandlaren Bashir Afshar på Tuna torg tar den sig hela vägen upp på en topp tre placering.

Bashir Afshar har drivit sin affär sedan 2020. Listan över de populäraste frukterna och grönsakerna förändras ständigt efter säsong, men när han listar de tre populäraste frukt- och grönsakerna i sin butik under den senaste tiden är det fem väntade svar, och ett oväntat.

Tomat, gurka och sallad är de populäraste grönsakerna och bland frukterna är det clementin/apelsin och äpple. Men in på listan hamnar även granatäpple.
– Alla är inte förtjusta i frukten, men den går verkligen åt mycket. Anledningen tror jag har att göra med att den fungerar både till sallad och som frukt, säger han.

Om det är den teorin, eller om det är för att frukten hjälper till med matsmältningen, alternativt kan ses som en viktig komponent i diverse drinkar låter vi vara osagt.

Väntar på bären
Med tanke på att försäljningen i butiken är säsongsbaserad, är han övertygad om att i alla fall fruktlistan kommer förändras de kommande månaderna.

– Det är många som väntat på att vi ska få in vattenmelon, vilket vi precis fått. Sedan längtar man väl alltid till bär-säsongen, säger Bashir Afshar.
Han berättar att det är just bär som alltid toppar listan när det är i säsong bland Vallentunaborna. Och det gäller allt ifrån hallon, blåbär, körsbär och jordgubbar.

– Där tar jordgubbarna alltid priset när det kommer till popularitet, säger Bashir Afshar.

Kliver ut i april
När Bashir Afshar startade upp i kommunen för några år sedan hade han enbart sin försäljning ute på torget i centrum, men för att kunna undvika svinnet under vintermånaderna samt hålla öppet hela året flyttade de in i deras nuvarande lokal. Däremot håller han kvar vid att från april månad mixa sin försäljning, både i butik och på torget.

– Vi ser verkligen fram emot att återigen vara utomhus. Det är ett bättre läge och ger mer för oss att också kunna stå där, säger han.

Precis som för övriga livsmedelsaffärer har han märkt av en förändring när inflationen slagit till. Under lång tid har priset på paprika gjort att många avstått från att handla just den grönsaken, och den senaste veckan har de fått höja priset på ägg tre gånger om. Prisförändringarna har också gjort att köpbeteendet hos kunderna ändrats.

– Nu köper man i större utsträckning det viktigaste, det man verkligen behöver. Tidigare var det mer bekymmerfritt, både vad gäller pris och mängd, säger han.

Daniel Bergholm
daniel@vallentunanya.se