NYHETER 2025-09-25 KL. 08:55

Så mycket lokalt handlar kommunen

Av Loke Johansson

34,4 procent. Så stor andel av Vallentuna kommuns inköp går till småföretag, visar en ny rapport från Företagarna. Men bara 3,0 procent av dem kommer från lokala småföretag.

– Väldigt intressant, säger Ingela Holmqvist, ordförande för Företagarna i Vallentuna.

Så mycket lokalt handlar kommunen
NY RAPPORT. Trots att en tredjedel av kommunens inköp går till småföretag stannar bara en bråkdel i Vallentuna. Foto: Privat/Victoria Rubinsson

En ny rapport från Företagarna visar hur mycket Vallentuna kommun köper lokalt. Rapporten visar bland annat att totalt 14,4 procent av kommunens inköp går till företag med bas i Vallentuna.

Men det mest anmärkningsvärda i rapporten är skillnaden mellan småföretag i stort och de lokala småföretagen, detta enligt Ingela Holmqvist, ordförande på Företagarna Vallentuna.

Småföretag – i rapporten definierade som företag med färre än 50 anställda – står alltså för drygt en tredjedel av kommunens inköp. Det är en hög andel jämfört med många andra kommuner i Storstockholm och placerar Vallentuna på en femteplats, tillsammans med Stockholms stad. Men trots detta är andelen som faktiskt hamnar hos lokala småföretag bara tre procent.

– Där ser jag en förbättringspotential. Med tanke på att så många köp görs från småföretag borde det finnas möjlighet att höja den siffran. Det skulle vara väldigt viktigt för Vallentunas småföretagare, säger Ingela Holmqvist.

Hon menar att även en liten förskjutning skulle kunna göra skillnad.

– Om bara några av de 34,4 procenten flyttas till lokala företag skulle det kunna ge en enorm effekt för småföretagen i Vallentuna, säger Holmqvist.

Ännu mer dialog

Linda Jansson, upphandlingschef på Vallentuna kommun, menar att statistiken måste sättas i ett sammanhang för att lättare kunna ta ställning.

– För att kunna värdera siffrorna behöver vi veta hur många av de lokala företagen som faktiskt kan leverera de varor eller tjänster som kommunen efterfrågar, säger hon.

Vallentuna är inte ensamma om mönstret att få av inköpen från småföretag är inom kommunen. I Upplands Väsby går 46 procent av inköpen till småföretag – men bara 6,2 procent till lokala. I Täby är siffrorna 39,3 respektive 2,5 procent, och i Österåker 22,7 respektive 7,0 procent.

– Nästa steg för oss är att hitta de företag som skulle kunna lämna anbud men ännu inte gör det, och ta reda på varför. Det kan handla om att de redan har fullt upp, att de inte känner till möjligheterna eller att de saknar kapacitet för de varor och tjänster som efterfrågas, säger Linda Jansson.

Vilka varor brukar köpas inom kommunen och vilka utanför?

– El- och teleentreprenader är ett exempel där vi har ett stort avtal med Ljus & Kraft i Vallentuna. Sedan finns det anläggningsföretag här i kommunen som lämnat anbud men inte vunnit, och där tror jag vi kan få in fler lokala aktörer framöver. På den fronten finns det potential, säger upphandlingschef Linda Jansson.

Mindre inköp – som blommor och fikabröd – görs också, men där finns inga fasta avtal. I stället försöker kommunen fördela inköpen så rättvist som möjligt bland lokala företag.

Linda Jansson betonar att kommunen prioriterar frågan högt. För att nå ut till fler anordnas både upphandlingsseminarier och anbudsluncher, och alla upphandlingar publiceras på kommunens hemsida. Dessutom finns en leverantörsbank där företag kan registrera sig för att bli kontaktade av kommunens upphandlare.

– På det sättet kan vi stötta det lokala näringslivet, säger hon.

Både Linda Jansson och Ingela Holmqvist säger att det är viktigt att lokala företag stöttas av kommunen.

– Att pengarna stannar i kommunen är viktigt för utvecklingen. Det skapar arbetstillfällen, tillväxt och stärker motivationen till varför man faktiskt ska bo här, säger Ingela Holmqvist.

Företagarna har granskat alla kommuners leverantörsreskontra för 2024. Rapporten visar hur kommunerna använder sin köpkraft – vilka företag som gynnas och i vilken grad små och lokala aktörer får ta del av kontrakten, enligt Företagarna.