REPORTAGE 2021-11-18 KL. 11:00

Så blev Vallentunas landmärke kinesiskt

Av Daniel

Så blev Vallentunas landmärke kinesiskt

NUMERA FLYGMECK. Åke Jansson håller på att fixa med en flygplansvinge i sina lokaler i Vallentuna.
Foto: ROFFE ANDERSSON

Åke Jansson exporterade DC 3:an till Wuhan när den inte längre var välkommen i Sverige

Minns ni den gamla DC 3:an som brukade stå på flygfältet i Vallentuna? Den står nu i Wuhan i Kina.

Åke Jansson som ägde flygplanet berättar om hur det till slut hamnade i Kina. Historien tar sin början under andra världskriget och Normandie till Vallentunas flygfält till att slutligen hamna i en flyghangar i kinesiska Wuhan.

Resan har minst sagt varit brokig för Vallentunas mest kända flygplan. Ägaren Åke Jansson fick DC3:an 1979 och mellan 1991 - 2020 har den varit hemmahörande i kommunen.

–Sista gången jag flög med den var precis innan pandemin, säger han.

Fick planet istället för lön
1977 hämtade han DC3:an från det kanadensiska flygvapnet. Då hade den redan ett antal årtionden på nacken. Anledningen var att Åke Jansson skulle få ner planet till Kongo där företaget han jobbade på skulle ha det som hjälpmedel. Efter 2-3 år gick företaget i konkurs och kvar stod Åke utan någon betald lön.
I stället fick han höra orden: “you can take the plane” från sin chef och därmed blev han ägare av en DC3:a. Den flög han raka vägen hem till Vallentuna Flygfält och där var den stationerad från 1991.

– Anledningen till att jag fick planet var egentligen att min chef satsade allt på en amerikansk presidentkandidat. Kandidaten torskade och skickade i stället företaget i konkurs, säger han.

Efter det har DC3:an har varit en återkommande syn när invånarna i kommunen tittar upp i luften.

–Jag har alltid gillat att flyga. Det bästa är att komma ner och landa, då vet man att man inte ramlat och slagit ihjäl sig.
Åke viftar bort att han på något sätt skulle ha varit orolig.

–Nej för tusan, det ska mycket till om något ska hända med den DC3:an. Den går i alla väder.


igcaption>Foto: ROFFE ANDERSSON

Inte välkommen i Sverige
Att den skulle gå i alla väder har den bevisat gång efter annan. Den har till och med varit delaktig i andra världskriget och klarat det. Planet användes i Normandie för att undsätta de allierade.

–Den har varit nere i Normandie och bogserat “gliders”, alltså varit ett plan som tog upp fallskärmshoppare. Man ska komma ihåg nu att vi har gett bort en av de finaste maskinerna som finns. Det finns bara tre sådana modeller i hela världen.
Med “ge bort” menar Åke Jansson att han inte längre hade möjlighet att ha den i Sverige, då den var tvungen att svenskregistrerats. Han har länge varit irriterad på det svenska luftfart- och trafikverket.

–Jag sålde den till slut till Kina, och där står den nu i en jättefin hangar på ett besök. Vi ska ner dit efter pandemin för att få den Kinaregistrerad så den kan börja flygas med där.

Sista ordentliga minnet han har från planet var att han inte längre fick flyga med den i Sverige, “ni får enbart flyga ut från landet med planet”. Då gjorde vi det, även om det blev en avstickare till flyguppvisningen i Dala-Järna, som inte var helt populärt från Luftfartsverkets sida. Därefter blev det en flygning utomlands till en flyguppvisning i Polen. Problemet kom när det sedan skulle hem därifrån.

–Det blir ett ordentligt liv och det var sånt strul med att vi hade gjort den Amerika-registrerad och att den inte var välkommen i Sverige, då fick vi nog och sa att: “Nu säljer vi skiten”.

Flygmeck nu som hobby
Sagt och gjort så var Vallentunas mest kända flygplan ett minne blott. Nu står den alltså i en flyghangar i Wuhan i Kina, i väntan på att få chansen att prova sina vingar även i Asien, en av få kontinenter som tidigare återstått att erövra för det beryktade planet.

– Vi måste åka dit nu efter pandemin för att fixa till den och få den kontrollerad av en amerikansk inspektör för att den ska kunna bli luftvärdig, sen efter det är målet att få den Kina-registrerad, säger han.

Vallentunas DC3:a har enligt Åke Jansson, hela vägen varit så gott som felfri. Men då det varit några undantag har han till och med varit så intresserad att han lärt sig att bygga och reparera sin DC3:a på egen hand, genom hjälp från lite olika kunniga personer från bland annat Belgien och Finland. Än idag bygger han flygplansdelar i sin verkstad i Vallentuna och har fortsatt ett stort intresse.

– Det har blivit en stor hobby. Just nu håller jag på med en flygplansvinge varje dag, den kommer ta ungefär två månader att färdigställa, säger han.

Daniel Bergholm
daniel@vallentunanya.se