KRÖNIKA 2023-10-26 KL. 13:43

Krönika: Naturen byter klädsel och vi byter däck

Av Anna Sigrid Pettersson

Krönika: Naturen byter klädsel och vi byter däck
Anna Sigrid. Foto/Arkiv: Roffe Andersson

Slutet av oktober, ja det har inte samma skönsång klingande i huvudet som slutet av maj. Då brusar ”Den blomstertid nu kommer”, fullt påslag med orgeltoner och allt. Det är knappast ”Hör hur västanvinden susar” heller som låter i skallen. Nu brusar andra tongångar, mössan hårt neddragen över pallet och så är det bara att huka sig in i hösten. Vintern står runt hörnet och innan det är dags att gå i ide är det en hel del som ska göras.

Emedan tankarna går traskar jag över den lövtäckta gräsmattan mot boden. Den ska vittjas på vinterns plagg och skodon. Och hur var det nu, kommer allt att behövas? Stövlarna självklart och så varma jackan, fina kappen och hur är det nu med pälsen, kommer den att behövas? Lådan där alla vantar, handskar och mössor finns redan i huset. Ett par handskar och en mössa har jag redan hunnit glömma kvar på tåget. Det är nackdelen med att sitta i sina tankar, glömma tid och rum och hållplatser. Och hur var det nu, vilket år var det den bedrövliga vintern där snön kom i oktober och låg kvar tills april? Samma snö! Jag fryser av blotta tanken och vägrar en sådan vinter till. Är det möjligt, går det att vägra väder och klimat? Knappast, bara gilla läget och så kläder efter väder. Minns morsans hurtiga fraser, ”det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder”!

Bilen ska ha sitt också, nu gäller det att vara smart så rätt däck på rätt plats. Sen lång tid tillbaka kör jag med friktionsdäck, ja, bara vintertid. Friktionsdäck är dubbfria däck och på det sättet jag kör och när jag kör så behöver jag inte dubbdäck. Det är också mitt sätt att, trots att jag kör bil, strävar efter att göra minst skada på miljön. Dubbarna på dubbdäcken sliter upp små, små partiklar, så små att de kan andas in, fastna i luftvägar och ge både irritation och astmaanfall. Ljudmiljön påverkas också, dubbdäck ger mer buller, både inne i bilen och utanför. Att köra med friktionsdäck är att köra med lite renare samvete.

Andra fördelar med däcken är att det inte är samma kalenderpunktlighet som gäller. Jag menar vinterdäck ska vara på, på vintern men friktionsdäcken kan sättas på någon gång så här en solig höstdag, hm, solig och solig, jag menar en dag med uppehållsväder och lite värme och behöver inte vänta in i det sista med hot om snö och snorhalka. Det är ”höststormar som gnyr” och när vädergudarna slår till kan det vara mycket dramatiskt. Så, det är väl bara att bita ihop, dra på sig fuljackan och arbetshandskarna och så byta sulor på bilen. Nu så, nu är vi beredda för att kämpa oss igenom vinterhalvåret.

Anna Sigrid Pettersson

annasigrid@vallentunanya.se