Av Hege
SAMLAR FÖRETAGARE. Jan Eriksson och Lida Caster utanför Stars and Stripes där företagsluncherna startade innan Corona-utbrottet.
Foto:ROFFE ANDERSSON
Succéträffarna fortsätter digitalt tills alla kan mötas i verkligheten igen
Under ett års tid har företagare i Vallentuna träffats för att luncha, nätverka och inspireras. Just nu sker luncherna via nätet.
För ett år sedan kom IT-företagaren Jan Eriksson på idén att skapa lunchmöte för företagare i Vallentuna.
– Jag tänkte att det kommer några stycken och bokade bord för sex på Stars and Stripes, berättar Jan Eriksson.
Men det kom 20 personer och lunchträffarna var ett faktum. Den andra personen bakom luncherna, webbdesignern Lida Caster, hoppade på som arrangör redan vid första träffen.
– Jag och en annan företagare hade redan planerat att starta något liknande, så jag kände att jag ville vara med direkt. Jag vill nå ut till lokala företag lite snabbare och inte alltid behöva åka in till stan, säger Lida Caster.
Det kostar inget
För fem veckor sedan insåg duon att det inte skulle vara så bra att träffas öga mot öga i coronatider. Luncherna fick i stället ske via Zoom, online. Blir det då verkligen matintag under mötena?
– Ja, vissa äter, man ser att de stänger av kameran men är med och lyssnar, de vill nog inte äta på film. Själv kör jag med en kopp kaffe, säger Jan Eriksson.
Det är inte bara egenföretagare som deltagit. Även politiker och elever från gymnasiet har varit med. Men främsta tanken är att företagare ska knyta kontakter och lära sig nya saker.
– Vi tror på att alla ska få chansen att synas och höras. Det kostar inget att vara med, ja IRL betalar man för lunchen. Tanken är att alla ska bjuda på sig själva.
Måste bjuda på sin kunskap
På senare tid har mötena fått teman, som sociala medier, appar och hälsa.
– Visst blir det lite reklam för de företagare som håller föredrag inom sina ämnen, men främst är det nyttigt för gruppen, man lär sig nya saker. Det har blivit lite affärer också, säger Lida Caster.
Jan Eriksson menar att synen på företagare har ändrats i Sverige.
– En gång i tiden tänkte många att det var sådana som tjänade grymma pengar men i dagsläget har man insett att även små företag driver Sverige. Synen har blivit mer positiv. När jag säger att jag är företagare nuförtiden blir folk intresserade. Det finns de som bara vill kränga men man måste bjuda på sin kunskap, det är det absolut bästa sättet att sälja.
Nästa lunch blir den 20 maj klockan 12-13. Temat är officepaketet.
– Det är många som använder Word för att skriva. Men hur gör man med Powerpoint och Excel? Folk kan få lite inspiration och kanske kunna göra bättre upplägg när man ska göra offerter, säger Jan Eriksson.
Frågan är hur det fungerar att ses online.
– Det lilla småpratet som blir mellan två personer som sitter bredvid varandra vid bordet blir det inte. Men vi alla har lärt oss hur vi pratar. Man stänger av mikrofonen, avbryter inte, och kan använda chatten. Folk hanterar det här sättet att kommunicera på ett otroligt bra sätt, säger Jan Eriksson.
Hans kompanjon tycker också att det funkar bra.
– Ibland börjar två personer prata samtidigt men antingen löser de det själva eller så pekar jag eller Jan ut vem som ska börja. Det är kanske vår största uppgift, att fixa upplägget. Annars är det gruppen i sig själv som bestämmer vad som ska sägas, säger Lida Caster.
Facebookgruppen Företagare i Vallentuna har cirka 500 medlemmar.
Några av de verksamheter som deltagit i luncherna:
Kattpensionat, fotograf, parkeringsbolag, naprapat, ledarskapsocach och grönsaksodlare. eventplanerare, däckbytare, snickare, rörmokare, redovisningskonsulter, systemutvecklare, guide, tryckeri, sångare, livscoach och journalister.