Av Victoria Sid
Valaffisher med skämtsamma slogans, simmande Fodoorabud, footlong Ballerinakakor och Khaleds kaviar. De senaste åren har den tidigare Vallentunabon Mikael Johansson, 29, fått miljontals visningar på klipp där han visar upp stora företags nya produkter och kampanjer, men produkterna finns inte i verkligheten.
Tillbaka i Vallentuna går Mikael en sväng förbi Kyrkviken, en av favoritplatserna från uppväxten. Redan som yngre fanns ett stort intresse för att skapa men även för hyss. Något som följt med upp i ålder. Vid förra valet tryckte han upp valaffisher med satiriska slogans för alla partier, något som gick viralt på Tiktok.
– Jag blev förvånad över att de blev så virala, säger Mikael.
I somras spreds klipp på en ny kaviartub i en mataffär med namnet Khaleds kaviar, en blandning av Kalles kaviar och hummus. Klippets sågs över 2 miljoner gånger, men produkten i klippet finns inte utan är skapad av Mikael själv.
– Tanken var att lansera ett riktigt kaviarvarumärke som satir och sälja en begränsad upplaga. Jag var nere i fabriken för Kalles kaviar och hämtade upp tuber och tillverkade lådor för att skicka ut allting, allt var redo men sen kändes det inte helt hundra, säger Mikael.
Då gjorde han det enklare för sig och låtsades istället att någon annan lanserat kaviarn och att han själv hittat den i mataffären. Samma tillvägagångsätt fick Ballerina footlong, en Ballerinakaka där nougatfyllningen för en kaka tar upp en hel förpackning.
FÖLJETONG. Med de flesta produkterna har det funnits en tanke om att ta konceptet vidare och göra följetonger. Som andra smaker på kaviarn. Foto: Victoria Sid
– Det var ganska kul att tillverka, säger Mikael som kommer ihåg hur kan skickade bilder på kakan till vänner.
– Jag tror desinformationsgrejen och att folk blev lurade var grejen. Jag vet inte om det greppet gjorts i Sverige. Vem gör fejkprodukter?, frågar sig Mikael.
”Svårt att lura”
Efter flera luringar och nya taktiker tror inte Mikael att konceptet kommer hålla så länge till.
– Det senaste året när något gått viralt har de flesta redan sett något från mig. Även om de inte följer mig blir det svårt att lura dem, säger Mikael.
Men trots att hans produkter lurat tittarna har det mesta tagits emot med godan ro. Kampanjen som skapat mest kontroverser är Kahleds kaviar där diskussionerna hettade till i kommentarsfälten.
– Jag förstod att det skulle komma men jag blev ändå lite förvånad och besviken över hur mycket folk kan sitta och slösa sin tid med främlingar.
DRYCK. Framöver kommer Mikael lansera ett eget företag inom dryckesbranschen. Ett helt plastfritt alternativ där inte vatten fraktas. "Den är till stor del för att bana väg för framtiden", säger Mikael. Foto: Victoria Sid
Ny satsning
Intresset för marknadsföring och design har alltid funnits hos Mikael och medan han gör egna virala klipp har han även startat en egen byrå med fokus på viral marknadsföring. Men inom en snar framtid kommer han även ha ett företag inom dryckesbranschen, något som han banade väg för i somras.
– Jag sa upp mig för att starta eget inom dryckesbranschen. Det är också lite därför jag gjort alla de här marknadsföringsgrejerna nu för att bygga upp en egen plattform till lanseringen nästa år, säger han.
I början är tanken att livnära sig på marknadsföringen samtidigt som han får dryckesbolaget på fötterna. Men hur bra det än går kommer han ändå fortsätta med sina hyss bara för nöjet.
– Skulle man vara ekonomiskt oberoende, då hade jag nog ändå gjort det bara för att jag tycker att det är kul att göra hyss. Och vilka hyss man hade kunnat göra om man var mångmiljonär eller miljardär, säger Mikael lyrisk.