SL: Omöjligt med extra stopp på landsbygden

SL: Omöjligt med extra stopp på landsbygden

ENKLARE ATT STANNA I ORMSTA. SL ställer gärna upp med extra service inom tätbebyggt område men på landsbygden verkar det vara svårt.
Foto/Arkiv: ROFFE ANDERSSON

I Ormsta stannar ersättningsbussarna på en ”extra” busshållplats. Men på landsbygden är det kalla handen; bussarna går förbi existerande hållplatser och stannar bara vid tågstationerna.

En mamma skrev på Facebook om att hennes barn inte fått gå av ersättningsbussen på den närmaste busshållplatsen, utan tvingats gå tre kilometer längs en 70-väg. Något som kanske går bra nu när det är ljust, men när mörkret kommer?
Det finns gott om busshållplatser för buss 661 längs ersättningsbussens väg, men dessa är alltså inte stopp som ersättningsbussen gör.
– Tyvärr är det så att man i all trafikplanering tvingas göra val. Det är mycket svårt, rent av omöjligt, att tillfredsställa allas önskemål, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

27 A, B och T stannar både i Östra Ormsta och vid Ormsta station medan 27 K stannar vid Östra Ormsta. Alltså fler stopp än vad Ormstaborna har i vanliga fall.
Hur är det möjligt att bussarna kan stanna vid en ”extra” hållplats i Ormsta?
– Eftersom bussarna passerar Ormsta östra så stannar vi där som en service för de resenärer som har närmre dit. Östra Ormsta är en tätort med stort resandeunderlag.

Gott så, men kunde inte bussen stanna som en service även för de som bor på landet?
– Vi förstår att det kan kännas orättvist att 27K inte stannar vid mindre hållplatser mellan Frösunda och Kårsta. Men om 27K skulle stanna vid fler hållplatser längs vägen skulle restiden från Kårsta bli ännu längre, vilket skulle innebära en försämring för resande från Kårsta och Ekskogen, säger Claes Keisu.

SL har inga planer på att ändra var bussarna stannar, enligt Claes Keisu.

Dela artikeln här:

Hege Hellström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *