REPORTAGE 2021-11-25 KL. 13:03

Systrarna säljer egna kalendrar

Av Hege

Systrarna säljer egna kalendrar

DRIFTIGA. Amaya och Neola tjänar redan pengar på egna idéer.
Foto: ROFFE ANDERSSON

När Amaya Caster, sju år, inte fick sälja ur pandakatalogen hittade hon på en egen katalog i stället. Och när storasyster Neola Caster inte hittade den kalender hon ville ha tillverkade hon en.

Hemma hos familjen Caster är det ofta pysselverkstad på det stora, mörka köksbordet. Mamma Lida målar gärna stenar, medan Amaya, sju år, börjat tillverka och måla saker i betong.

– Jag är pysslig av mig och när jag säger att de inte får titta på skärmar frågar de ofta om de får vara med och måla, säger Lida.

Amaya fick inte sälja ur pandakatalogen, men då kom hon på att det gick att tillverka egna saker och sälja ur katalog. Sagt och gjort, pryltillverkningen började och mamma Lida, som är grafisk formgivare, fotograferade sakerna och lät trycka upp en katalog.

Amaya har sålt till vänner och bekanta, men även knackat dörr. Produkterna är bland annat ”dinosaurieägg” som det går att ha godis eller värmeljus i, ljusstakar och hjärtan med målade budskap.

– Jag sparar till en mobiltelefonklocka, förklarar Amaya.

När det gäller storasyster Neola finns inget direkt sparmål ännu. Drivkraften för att göra en kalender var att fylla ett eget behov.

– På nätet finns det kalendrar där alla temadagar står. Men den finns inte i papper. Därför ville jag göra en sådan, säger Neola.

Kyssdag - nej tack!
Hon samlade in informationen om alla dagar, som kladdkakans dag, äpplets dag, rumpans dag(!) och varmkorvens dag. Totalt runt 850 temadagar blev det, eftersom vissa dagar har mer än ett tema. Hon gjorde det mesta av formgivningen av kalendern på datorn. Därefter fick mamma Lida finputsa kalendern och gjort den klar för tryck.

– Det blev så bra att vi inte kunde behålla kalendern för oss själva, säger Lida.

Nu säljer Neola kalendern.
– Jag tar 140 kronor, och av det får mamma 40 kronor som det kostat att trycka den.

Mammas krav är dock att 20 procent av vad tjejerna tjänar ska in på deras sparkonton. Var driftigheten och kreativiteten kommer ifrån vet inte Neola.

– Mamma är egenföretagare och mycket kreativ, men jag tror att jag skulle vara kreativ även om mamma inte var det.

När Vallentuna Nyas utsända vill köpa en kalender – vem vill missa sådant som den internationella Harry Potter-dagen, eller Sten Stures förlorade ben-dag, för att inte tala om lösenordsbytardagen – tar Neola upp telefonen och tar betalt via Swish. Även lillasyrran har fått egen swish för att kunna lösa affärerna.

Men alla dagar är inte poppis hos kalenderförsäljaren.

– Kyssdagen är inget för mig.

Hege Hellström
hege@vallentunanya.se